27 January 2011

Artikel motivasi - Kesihatan Cemerlang Hidup Riang!

Apa itu kesihatan? Mungkin ramai sudah tahu apa itu kesihatan.  Persatuan Kesihatan Sedunia telah mengemukakan maksud kesihatan yang lebih mendalam iaitu suatu keadaan kesempurnaan fizikal, mental, dan sosial yang mencukupi, dan bukannya hanya ketiadaan penyakit atau kelemahan. Untuk pengetahuan semua, kesihatan adalah sebahagian yang sangat penting dalam diri kita. Setiap orang mempunyai kesihatan yang tersendiri tidak kira baik ataupun tidak baik. Ia bergantung kepada bagaimana cara seseorang itu menguruskannya dengan baik. Kesihatan boleh dikategorikan kepada beberapa aspek seperti kesihatan dari segi mental, fizikal, jasmani dan rohani.

Pertamanya, kita lihat dari segi kesihatan fizikal. Tidak semestinya orang yang nampak sihat dari luaran tidak mempunyai masalah kesihatan. Kadang-kala, orang yang beginilah yang banyak mempunyai masalah kesihatan. Mereka jarang membuat pemeriksaan kesihatan sebagaimana yang telah ditetapkan kerana beranggapan bahawa mereka masih lagi sihat dan kuat. Tanpa mereka sedari, ini akan membahayakan lagi diri mereka sendiri. Kita seharusnya membuat pemeriksaan mengikut masa yang telah ditetapkan supaya kita dapat mengetahui tahap kesihatan diri kita. Dengan cara ini, kita dapat mengambil langkah berjaga- jaga apabila melakukan sesuatu sesuatu agar tidak menjejaskan kesihatan. Contohnya,  ramai yang beranggapan bahawa makanan boleh menyihatkan tubuh badan, tapi sebaliknya tidak. Dari kajian yang telah di buat, makanan sahaja   tidak cukup untuk menyihatkan tubuh badan seseorang, malah ia harus di susuli dengan bersenam. Dengan cara ini, keseimbangan tubuh badan akan tercapai. selain itu, cara pemakanan juga berbeza mengikut umur, jantina dan penyakit. Maka, kita haruslah berhati- hati semasa hendak memilih makanan. Pilihlah makanan mengikut keseimbangan masing- masing.

Setiap orang inginkan gaya hidup yang sihat. Maka, mereka haruslah mengubah cara kehidupan mereka dari yang tidak baik kepada yang lebih baik. Tidak rugi kalau seseorang itu mengubah cara hidupnya kerana setiap orang ingin menikmati kehidupan yang lebih sempurna dan ingin memiliki minda serta tubuh badan yang sihat. Mustahil ada yang mahu hidup dalam keadaan yang terumbang- ambing, penuh dengan masalah serta penyakit. Semuanya mahukan kehidupan yang mempunyai hala tuju yang elok serta jauh dari sebarang  penyakit yang merbahaya. Dengan cara ini, mereka akan lebih bersemangat dan berkeyakinan untuk terus hidup. Contohnya, kita dapat melihat  persekitaran sekeliling yang penuh dengan industri serta pembangunan yang tidak terkawal. Kita harus mengelak dari persekitaran yang boleh memudaratkan kesihatan seperti asap- asap kilang dan kenderaan. Ini dapat mengundang penyakit- penyakit seperti sakit paru- paru, batuk dan sebagainya. Maka,  tahap kesihatan kita akan semakin berkurangan jika berterusan seperti ini.

Selain itu, mata pelajaran Pendidikan Jasmani yang di ajar di sekolah-sekolah juga membantu dalam tumbesaran kanak- kanak. Minda mereka akan bertindak dengan cepat kerana otak mereka dapat berfungsi dengan cergas dan cerdas.

Kesimpulannya, terdapat banyak pilihan yang boleh membawa anda ke arah kehidupan yang sihat. Tetapi, semuanya bergantung kepada diri kita sendiri kerana kitalah yang akan menentukan pilihan- pilihan tersebut.
Maka, untuk mencapai kehidupan yang sihat, buatlah pilihan yang bijak agar berpeluang untuk mengecapi setiap detik dalam kehidupan anda.

2 comments:

  1. artikelnya menarik, izin copy dg memuat link aktif ke blog ini, makasih, salam kenal..

    ReplyDelete
  2. salam kenal, sama-sama kita sebarkan apa yang baik :)

    ReplyDelete