07 March 2011

Tiga Cara Bagaimana Memberi Tindakbalas Terhadap Kritikan

Komen selalunya negatif hanya bagi membetulkan kesalahan kita. Terdapat juga kritikan dibuat untuk menjatuhkan kita. Dalam situasi lain, seseorang mengkritik kita bersama kata-kata kesat hanya untuk merosakkan nama kita di khalayak ramai. Kalau kita dikritik, apa yang seeloknya perlu dibuat supaya kita terus bermotivasi?

Berikut adalah tiga langkah bagaimana untuk memberi tindakbalas positif pada komen-komen negatif.

1. Maafkan Si Pengkritik Dan Maafkan Kata-katanya.

Kemaafan adalah kaedah paling penting untuk menjadikan kita berani pada tahap tinggi meskipun di kritik hebat. Jangan ingat percakapan yang mengkritik kita, anggap ia sebagai suatu panduan sahaja, lepas tu jangan dikenang. Jadikan komen seumpama kaedah kita mempelajari sesuatu. Katakan itu bukan kritikan, tapi kaedah untuk mengajar kita lakukan perkara yang betul. Maafkan si pengkritik. Menyimpan  rasa marah terhadapnya hanya akan membuat kita tak bermotivasi.

2. Diam Dan Aman Saat Di Kritik.

Jangan berpeluk tubuh waktu di kritik. Pamerkan air muka aman, walaupun ketika itu hati kita marah, panas sebab dikritik, telinga kita pedas mendengar suara si pengkritik. Turunkan ego kita. Pakai mind-set pelajari daripada kehidupan sepanjang masa untuk menjadi manusia lebih baik. Untuk kita kekal bersemangat, kita perlu berfikiran positif dan bersangka baik sepanjang masa. Anggap kritikan cara untuk memberitahu kita bahawa perbuatan kita salah, hingga tak memenuhi piawaian. Tekad untuk berbuat lebih baik lagi di lain kali, Ketika terdapat ruang.

3. Sembunyikan kekuatan, Pamerkan Kemampuan Bertukar Perbaiki Diri.

Sehebat manapun kita, elak untuk merasa ujub ataupun rasa diri kita lebih bagus dari manusia lain. Sorokkan kehebatan. Pamerkan kesanggupan memajukan diri menggunakan perubahan berterusan. Latih diri kita jadi bertambah baik dari  satu hari ke  satu hari! Belajar cara yang betul, kemudian buat.  Jangan memajukan diri hanya mahu mengalahkan si pengkritik namun majukanlah diri supaya kita berpuas hati dengan apa yang kita berjaya capai. Oleh tu, kita akan tabah mencapai suatu tahap pencapaian lebih tinggi. Jika kita mahu berjaya hanya oleh sebab mahu kalahkan si pengkritik, kita akan sakit hati Ketika dia bertambah maju. kita tidak akan tabah kerana kita berasa iri hati, dengki dan tidak seronok bersama kemajuannya. Kaedah paling bagus adalah set impian bagi diri sendiri kemudian dapatkan impian itu! Mindset persaingan membunuh semangat. Mind-set berusaha memperoleh impian menyuburkan semangat. kita akan sentiasa bermotivasi.

No comments:

Post a Comment