16 February 2011

Motivasi Wanita dan Suri Rumah - Lima Panduan Bagaimana Membina Sikap Sentiasa Bersyukur

Rasa syukur yang selalu dipanjatkan dengan sepenuh hati akan memberi kesan tersendiri pada kita. Perbezaannya ketara. kita akan jadi girang, bahagia, bersemangat.

Berikut adalah lima petua bagaimana untuk merasai impak sikap bersyukur,khas bagi seorang wanita.

Panduan 1: Tiap kali kita bangun tidur di awal pagi hari, luahkan syukur.

Ucap syukur oleh sebab kita boleh tidur malam semalam kita boleh rehatkan tubuh kita. Nyatakan rasa syukur kerana kita masih hidup saat ini, kerana kita boleh sahaja meninggal dunia waktu sedang tidur. Sapa-sapa saja berisiko besar untuk mati ketika tengah tidur.Setelah bangun tidur, ucapkan syukur. Tetapkan azam di dalam hati kita hendak dapat tahap paling baik dalam apa jua hal yang kita lakukan hari ini.

Panduan 2. Saat kita menyediakan makanan dan minuman bagi pasangan serta anak, luahkan syukur.

Waktu kita sibuk menyediakan makan untuk suami serta anak-anak, tanamkan niat untuk membahagiakan hati mereka. Mereka bahagia merasai jamuan kita, kesannya kita akan aman sama. Bila terlihat senyuman mereka, luahkan syukur di dalam jiwa oleh sebab kita berjaya menggirangkan jiwa mereka bersama air tangan kita. Usah pertikaikan merasa letih, mengantuk, tidak kuat badan, malas atau rasa terpaksa. Hadirkan syukur pada Tuhan oleh sebab kita ada seorang pasangan yang menyangi kita (dan bagi kita sayangi) serta anak sebagai penghias hidup.

Panduan 3. Lihat sekeliling kita, cari keindahan di sebaliknya.

Hidup kita menarik sebenarnya, cuma kita tak nampak selama ini. Pandang sekeliling kita, sekeliling rumah kita, bunga-bunga kita, dengar kicauan burung, rasai desiran angin, perolehi kehijauan dedaunan. Rasai ketenangan saat kita melihat bersama-sama itu. Kemudian, luahkan rasa syukur kerana kita diberi ruang menikmati keindahan alam.

Panduan 4. Jadikan tugasan sebagai peluang untuk kita berbakti.

Seorang suri rumah, pastinya sungguh sibuk. Menyediakan hidangan, mengemas, mencuci, menghias. kita pasti penuh sibuk dengan tugas yang perlu dilakukan! Jika di lihat dari perspektif lain, kerja seorang suri rumah pada hakikatnya adalah ruang untuk dia beroleh manafaat di akhirat. Tanamkan niat dalam jiwa kita mempraktikkannya dalam kerja kita dengan bakti kepada pasangan, kepada anak, khidmat kepada famili kita keseluruhannya. Rajinkan menghasilkan energi, rajinkan main peranan. Lakukan kesemuanya dengan kasih sayang. Apa yang kita curahkan, kita akan dapat semula. Yakinlah, tatkala suami kita puas hati dengan apa yang kita buat, anak-anak menyanjung kerja kuat kita, hati kita pastinya gembira dibuatnya. Syukurilah semua itu!

Panduan 5. Kenang sentiasa hal-hal yang kita syukuri.

Ramai orang jadi tidak bersemangat sebab fikiran mereka disesakkan bersama masalah duniawi. Kesannya, mereka jadi tidak tentu hala, berasa tidak selesa. Mungkin kita pernah mengalami hal yang sama. Fikiran kita sesak bersama hal-hal di pejabat, perangai memualkan rakan sekerja, tugasan bertimbun,perangai manusia-manusia yang berurusan bersama kita, hutang piutang yang perlu dibayar, gaji yang tinggal beberapa, kemahuan yang semakin membanyak. Semua ini menjadikan kita tak ada semangat mahu meneruskan hidup. Kita disesakkan dengan tekanan-tekanan halus. kita cepat melenting, cepat marah dan pendendam.

Untuk jadi suri rumah bersemangat serta wanita bersemangat, maafkan dosa manusia lain sebelum kita tidur. Saat kita tidur, kemaafan tu akan membersih segala kemarahan dan rasa dendam dalam fikiran kita.

Esok paginya, kita bangun tidur dengan merasa girang. Nak bersyukur pun mudah kerana fikiran kita tidak sesak dengan hal-hal yang menyakitkan hati.

Bila kita sudah bangun serta melangsungkan kehidupan seharian, amalkan selalu merasa bersyukur. Hargai serta nyatakan terima kasih di dalam hati. Jaga orang-orang berhampiran kita serta hargai apa yang mereka lakukan pada kita. Jaga benda-perkara yang kita gunakan. Jaga hidangan ataupun minuman yang pasangan kita buatkan. Hargai kenakalan anak-anak di waktu pagi hari sebab dari gelagat sebegitulah, kita boleh tersenyum.

Meskipun kadang-kadang perangai mereka menyakitkan hati, namun kita pastinya tertawa! Hargai anak-anak kita dan ucap terima kasih padanya kerana menjadi penyeri hidup kita selama ini, walaupun dia dah besar panjang.

Seterusnya, untuk kita berani sentiasa, ingatlah hal-hal yang kita syukuri. Latih diri kita mempraktikkan hal ini. Kesannya pasti mujarab. Ada syarat. Usah kenang hal-hal buruk di saat lalu, walau cuma sesaat! Ia akan melenyapkan kegirangan kita secara automatik.

Disiplinkan fikiran. Perkara ni rumit untuk kali pertama. Sebaliknya apabila kita ringan tulang menghargai serta mensyukuri segala-galanya bermula dari hal-hal kecil, pastinya kita boleh membina kekuatan minda. kita akan mahir menghalang fikiran negatif lalu mengubahnya kepada perkara lain. Kawalan emosi kita juga akan jadi semakin kukuh.

No comments:

Post a Comment