25 January 2011

Motivasi cemerlang - jadilah BEST untuk menjadi terbaik!

Saya mahu berkongsi dengan anda semua satu formula motivasi untuk cemerlang dalam hidup. Formula ni saya dapat dari 1 buku omputih yang saya baca baru-baru ni :)
Penulis tu kata kalau nak cemerlang kita perlu jadi BEST!, to be the best  you have to be the BEST? apa yang dia maksudkan ialah B. E. S. T. tu adalah akronim kepada:

B - Balance (kesimbangan)
E - Enthusiasm (semangat)
S- Single-mindedness (fokus)
T - Tenacity (ecekalan, istiqamah) 

Yang pertama tu B - Balance (keseimbangan). Kita perlu keseimbangan dalam setiap aspek hidup kita. Ada lebih kurang 7 area hidup kita iaitu:
  1. Kesihatan
  2. Spiritual
  3. Mental/intelektual
  4. Emosi
  5. Kewangan
  6. Sosial / hubungan
  7. Riadah
Pastikan ketujuh-tujuh area ini diberi perhatian yang sepatutnya. Contohnya kalau kita asyik sibuk dengan matlamat kewangan sehingga mengabaikan kesihatan atau hubungan kita tidak bagus juga. Kalau kita berjaya, kaya raya tapi keluarga porak peranda, hidup kita tidak akan gembira. Jadi pastikan hidup kita seimbang.

E - Enthusiasm (semangat) - Untuk berjaya dalam apa saja lapangan kita perlu ada semangat yang kuat. Semangat untuk hidup. Semangat untuk berjaya. Apa benda sekalipun kalau dibuat tanpa semangat yang membara, bak kata orang macam melepaskan batuk di tangga, pasti hasilnya tak ke mana. Jadi sebelum kita nak memulakan sesuatu tugas projek, pastikan kita mempunyai semangat atau tugas tersebut dapat memberi kita motivasi atau semangat kepada kita! 

S- Single-mindedness (fokus) - Fokus, fokus, fokus!. Tak ada yang lebih penting untuk berjaya selain memberi fokus sepenuhnya pada tugas kita. Omputih kata what you focus on expands. Masalahnya kita ni selalu hilang fokus. Tambah-tambah jenis macam saya ni yang minat banyak benda. Ini nak buat, itu nak buat..alih-alih semuanya tak jadi:) . Sebenarnya tak salah untuk buat banyak benda dalam hidup kita ni,  tapi kena fokus 1 benda dalam 1 masa. Maksudnya kalau main main, kalau belajar belajar kalau kerja kerja! Masa solat kena betul-betul kusyuk. Masa tulis blog kena tulis blog, jangan dok FB, nanti artikel tak siap tulis :) , Akhir sekali...

T - Tenacity (kecekalan, istiqamah) - Istqamah ni memang cukup penting. Ikut pengalaman saya yang sikit ni, nak mulakan sesuatu projek atau tugasan tak ada masalah, memang bermotivasi, yang jadi masalahnya nak maintain terus dengan projek tu sampai betul-betul berjaya. Yang jadi pada saya, bila satu-satu projek tu dah kick off, lepas tu macam lambat sikit nak nampak hasil, saya mudah hilang minat sikit-sikit, lama-lama hilang terus. Projek abandoned.. tak pun mendatar macam tu jer.. Ni ada kaitan jugak dengan fokus ni..

Kesimpulannya  nak jadi terbaik, jadilah manusia yang seimbang, bersemangat, fokus dan istiqamah.
Ok dah panjang lebar saya berceloteh. Apa pendapat anda dengan tips motivasi ni? setuju? tak bersetuju? Ayuh kita berkomentar :)

No comments:

Post a Comment