26 January 2011

Motivasi cemerlang - Keseimbangan dalam hidup

Dalam artikel sebelum ni saya dah bercakap pasal keseimbangan. Perlunya kita beri perhatian kepada semua aspek hidup kita, 7 aspek yang dah dinyatakan sebelum ni.

Hari ini sayanak bercakap lagi pasal perkara ini dengan contoh yang berlaku dalam hidup saya sekarang ni.

Semenjak dua menjak ni saya agak sibuk sikit. Pulak tu otak pulak ligat bagi macam-macam idea. jadi tak menang tangan. Ni nak buat itu nak cuba. Akibatnya masa tak cukup. Tidur terpaksa dipendekkan. Sekarang ni dah 3 malam berturut-turut tidur hanya 4 jam. Bila tidur lewat bangun pagi pun rasa tak segar, nak bersenam pun malas. Lepas breakfast mata dah mula berat balik. Pagi-pagi dah jadi kurang produktif. Tapi sebab passion (enthusiasm)  tu tinggi, lawan jugak la rasa mengantuk tu.

Jadi sebenarnya apa yang saya buat ni sebenarnya counter productive. Tidur lewat kononnya nak buat macam-macam, nak tambah produktiviti. Tapi backfire balik sebab paginya rasa tak segar, tak boleh fikir dengan jelas.

Kesimpulannya, tidur kena cukup. Walau sibuk macamana sekali pun pastikan dapat rehat yang cukup. Kesihatan harus dijaga. Hubungan dengan keluarga, anak-anak juga harus diambilkira. Tapi kalau mata dah mengantuk, anak tanya sikit pun dah nak mengamuk :)

Ok kita sambung lagi, mengantuk ni..nak take a nap:)

No comments:

Post a Comment

Post a Comment