18 June 2011

Artikel Motivasi- Kelebihan Bersabar The advantages of Patience

    Sabar bermaksud sentiasa menahan diri daripada dipengaruhi sesuatu yang tidak baik. Sebagai contoh rasa marah, hasad dengki dan sebagainya.

Sifat sabar ini juga boleh membawa kepada kebaikan dan mempunyai banyak kelebihan.  Antara kelebihan bersabar ialah dapat mengawal diri daripada sifat marah, mendapat keredhaan Allah S.W.T dan memperoleh ketenangan jiwa.

    Orang yang bersabar sentiasa dapat mengawal diri daripada dipengaruhi perasan marah. Kesabaran amat penting terutamanya apabila seseorang itu mempunyai sikap marah yang tinggi. Jika kita sentiasa bersabar, kita akan berjaya mengawal diri daripada meluahkan rasa marah dan tidak puas hati kepada orang lain. Sekaligus dapat memelihara hubungan kita dengan orang lain. Sikap ini sentiasa dituntut dalam Islam.

    Kita juga akan mendapat keredhaan daripada Allah S.W.T sekiranya kita sentiasa bersabar. Hal ini kerana, Allah amat mengasihi hambanya yang sentiasa bersabar. Kita tidak akan mendapat sebarang kerugian sekiranya kita sentiasa bersabar. Malahan kita akan dirahmati Allah S.W.T dan sentiasa dipandang mulia disisiNya.

    Selain itu, kita juga akan memperoleh ketenangan jiwa jika kita sentiasa bersabar. Hal ini kerana, jika kita bersabar kita tidak akan terburu-buru dalam melakukan sesuatu. Kita akan melakukan perkara tersebut dengan lebih berhati-hati. Keadaan ini akan mewujudkan rasa tenang dan aman tanpa rasa tertekan. Sebagai contoh, jika kita bersabar dalam melakukan pekerjaan, kita akan mendapat kejayaan hasil daripada sikap sabar yang dipupuk.

    Kesimpulannya, sikap sabar membawa banyak kebaikan kepada kita. Tidak salah sekiranya kita sentiasa mengamalkan sikap ini dalam kehidupan harian kita. Hal ini kerana, Allah S.W.T sentiasa meberikan hambanya manfaat yang besar lagi luas dan sentiasa berpanjangan dari dunia hingga akhirat. Kita
juga akan mendapar keberkatan hidup sekiranya kita sentiasa mengamalkan sikap ini.

---


    Patience means always refrain from something that is not affected either. For example, anger, jealousy and so forth. The nature of this patient may also lead to good and has many advantages. Among the advantages of patient is able to control ourselves from anger, to please Allah SWT and get peace of mind.

    People who are patient, always able to control myself from feeling angry affected. Patience is very important, especially when a person has high angry. If we have patience, we will be able to control themselves from expressing their anger and dissatisfaction to others. At the same time to maintain our relationships with others. This attitude is always required in Islam.

    We also get the pleasure of Allah SWT if we keep patience. This is because, Allah loves the servant who was always patient. We will not have any losses if we keep patience. In fact we will be blessed and God has always seen noble side.

    In addition, we also get peace of mind if we have patience. This is because, if we persevere we will not rush to do something. We will do these things more carefully. This situation will create a sense of calm and peace without feeling pressured. For example, if we persevere in doing the job, we will have succeeded because of the attitudes fostered patience.

    In conclusion, long-suffering brought many benefits to us. It is not wrong if we keep practicing this behavior in our daily lives. This is because God is always giving his servants a great benefit of the vast and ever lasting out of the world to the hereafter. We also get the blessings of life if we keep practicing this behavior.





No comments:

Post a Comment