11 June 2011

Artikel Motivasi - Keburukan dan Kelebihan Kemewahan - Advantages and Disadvantages of Wealth

Keburukan dan Kelebihan Kemewahan

Kemewahan bermaksud kehidupan yang sentiasa dilengkapi dengan kekayaan. Sebagai contoh, mempunyai pangkat, harta dan kehidupan yang baik.

Terdapat banyak kelebihan jika seseorang hidup dalam kemewahan seperti boleh membantu orang yang memerlukan, membuat amal dan sebagainya. Namun begitu, terdapat juga keburukan jika kita hidup dalam kemewahan. Antaranya ialah, kita akan menjadi sombong dan angkuh. Kita juga akan lupa untuk melakukan
kebaikan di dunia.

Antara kebaikan hidup dalam kemewahan ialah kita boleh membantu orang yang memerlukan. Sebagai contoh, membantu fakir miskin dengan memberikan makanan dan pakaian kepada mereka.  Kita akan mendapat ganjaran daripada kebaikan yang kita lakukan. Kita juga akan disenangi oleh orang disekeliling
kita. Dengan bantuan dan amal yang kita lakukan, kehidupan kita juga akan lebih tenang dan gembira.

Namun begitu, kehidupan yang mewah juga membawa kepada keburukan. Antaranya ialah kita akan berasa bangga dengan apa yang kita ada berbanding dengan orang lain. Keadaan ini akan mewujudkan sikap riak dalam kehidupan kita. Sikap menunjuk-nunjuk juga akan timbul hasil daripada kemewahan yang kita perolehi.
Keadaan ini akan mengakibatkan hubungan kita dengan orang lain akan menjadi renggang.

Selain itu, dengan kemewahan yang ada juga akan menyebabkan seseorang itu lupa untuk melakukan amal. Hal ini kerana, ornag itu akan sentiasa menggunakan kemewahan yang ada untuk membeli dan berbelanja ke jalan yang salah, sekaligus menyebabkan berlakunya pembaziran kewangan. Keadaan ini juga akan meyebabkan wujudnya sikap sombong dan tidak menghormati orang lain.

Kesimpulannya, kemewahan yang berlebihan membawa banyak keburukan berbanding kebaikan.  Sebaiknya kita perlulah hidup dalam kesederhanaan supaya kita tidak lupa untuk melakukan kebaikan bukan sahaja kepada diri dan keluarga malahan kepada orang sekeliling kita. Oleh itu, kita perlulah sentiasa memastikan diri kita tidak hanyut dengan kemewahan yang kita ada supaya kita dapat memperoleh kebahagiaan bukan sahaja di dunia malahan di akhirat kelak.

------

Title: Advantages and Disadvantages Wealth

Luxury living means that ever comes to wealth. For example, a rank, wealth and good life. There are many advantages if one can live in luxury, such as helping people in need, to charities and so forth. However, there are also disadvantages if we are living in luxury. Among these are, we will become proud and arrogant. We also will forget to do good in the world.

Among the advantages of living in luxury is that we can help those in need. For example, help the poor by providing food and clothing to them. We will get a reward of goodness that we do. We will also be liked by those around us. With the help and charity that we do, our lives will be more relaxed and happy.

However, the life of luxury as well as lead to disadvantages. Among them is that we will feel proud of what we are doing compared with others.

This situation will create ripples in the attitude of our lives. Showy attitude will also arise as a result of the luxuries that we have. This situation will result in our relations with others will be cold.

In addition, there are things of which would cause a person to forget to do good. This is because, the battle that will continue to use the wealth to buy and spend on the wrong road, thus causing financial wastage. This will result in a cocky attitude and no respect for other people.

In conclusion, the excessive luxury of bringing more harm than good. Should we have to live in simplicity so that we do not forget to do good not only for themselves and their families but also to those around us. Therefore, we must always ensure that we are not wash with the luxury that we have so that we can obtain not only the happiness in the world but also in the hereafter.

No comments:

Post a Comment