03 June 2011

Artikel Motivasi - Kesabaran penting dalam kehidupan - Why Patience is Important

Kesabaran penting dalam kehidupan

Kesabaran merupakan asas keimanan kepada seseorang muslim. Kesabaran lahir dari hati yang suci dan ikhlas serta tenang menghadapi segala-galanya dengan tenang dan tabah. Kesabaran juga menjadi asas kepada kehidupan seseorang dalam menjalani kehidupan seharian tanpa kesabaran segala pekerjaan yang dilakukan mungkin akan mengalami kerugian. Seseorang manusia pasti akan melakukan sesuatu di luar kawalan manusia sekiranya konsep kesabaran tidak diaplikasikan didalam kehidupan mereka. Kerana itu banyak perkara yang tidak diingini ‘hadir’ dalam kehidupan manusia. Kesabaran tidak hanya tertumpu dan terbatas dengan gerak daya yang perlahan sahaja tetapi ianya membawa banyak maksud. Kesabaran hati juga memainkan peranan paling penting dalam kehidupan manusia.

Hati yang sabar akan tenang menghadapi segala liku-liku hidup yang kian mencabar dan mungkin boleh membuatkan seseorang hilang kewarasan jika tidak dikawal mengikut cara yang betul. Didalam konsep keimanan pula, kesabaran menjadi asas paling penting kerana  ianya terbukti di dalam perlaksanaan solat fardhu mahupun sunat. Solat yang khusyuk lahir dari hati yang sabar kerana setiap pergerakan yang di lakukan memupuk sikap kita supaya tidak tergesa-gesa dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Tidak dinafikan bahawa sifat pemarah memang ada dalam diri manusia dan itu adalah normal sepertimana normalnya juga seorang suami yang ingin untuk beristeri dua dan sebagainya. 

Kebetulan juga  diri saya sendiri  juga boleh dikategori  sebagai seorang yang pemarah. Namun begitu sedikit demi sedikit ilmu yang dicari dan saya terima  sikap pemarah saya kian berkurangan  Sikap pemarah sebenarnya ini tidak dapat dibuang dari setiap diri manusia tetapi kalau boleh kita harus menjauhi perasaan marah dan lebihkan banyak bersabar.   Sepertimana kata pepatah inggeris ` there is no point losing your temper ` yang bermaksud kemarahan akan membuat sebarang masalah menjadi kusut.

 Ada yang mampu menghadapi kesusahan dengan perasaan tenang. Namun, ada pula orang yang menghadapi persoalan kecil saja dianggapnya begitu besar. Semuanya bergantung pada kekuatan iman seseorang. Pada dasarnya, tabiat manusia yang pelbagai  seperti tenang, cepat dan lambat, bersih dan kotor, berhubungan erat dengan keteguhan dan kesabarannya berinteraksi dengan orang lain. Orang yang memiliki keteguhan iman akan menghadapi orang lain dengan sikap pemaaf, tenang dan lapang dada.

Adakalanya, kita merasa begitu marah dengan seseorang yang menghina diri kita. Kemarahan kita begitu memuncak seolah jiwa kita hilang kesedaran. Kita merasakan  tidak lagi mampu menerima penghinaan itu dan sampai satu saat kita berasa marah dan berfikir di luar kewarasan sehingga boleh menimbulkan pertumpahan darah.  Oleh itu bersabarlah kamu setiap masa, Sesungguhnya kesabaran itu membawa kepada keharmonian hidup serta menjadikan hidup kita lebih sempurna dari sebelumnya. 

Patience crucial in the life

Patience is the foundation of faith to a Muslim.  Patience was born from a pure heart and sincere and calm everything is calm and resolute.  Patience is also fundamental to the life of someone in their daily life without the patience of all the work done may be a loss. A man must be doing something outside of human control if the concept of tolerance is not applied in their lives. Because of the many undesirable 'present' in human life. Patience is not only directed and limited by the slow motion power but it brings a lot of meaning.  Patience liver also plays important roles in human life. 

Heart patient will calmly face the vagaries of life are more challenging and may make a person lose his sanity, if not properly controlled manner. In the concept of faith, the patience of the most important basis for it is evident in the implementation of obligatory or supererogatory prayers.  Prayer of humble birth of a heart patient because every movement we do in fostering the attitude that in no hurry to do a job.  There is no doubt that there is grumpy nature in man and its normal as husband wants to get remarried again. 
Incidentally I also can be categorized as an ill-tempered.  However a little knowledge is sought and I received my grumpy attitude declining real grumpy attitude cannot be removed from any human being, but if possible we should avoid a lot of anger and chosen to be patient.  As the saying goes English ` there is no point losing your temper ` which means that the anger will make the problem go haywire.

Some are able to face adversity with a sense of calm. However, there are people who are facing small problem considers only so big. Everything depends on the strength of a person of faith. In essence, a variety of human nature as a quiet, fast and slow, clean and dirty, is closely related to the strength and patience to interact with others. People who have strong faith in the face of others by forgiving attitude, calm and relieved. 

Sometimes, we feel so angry with someone who insults us. Our anger was heightened as we have lost our soul awareness.  We feel no longer able to accept such humiliation and angry when we think outside the sanity that can lead to bloodshed.  So be patient all the time, patience would surely lead to harmony in life and make our lives better than ever.




No comments:

Post a Comment