11 February 2011

Seringkah Anda Bersujud syukur?

Langsung tidak pernah? Atau pada situasi tertentu saja? Itu maknanya Anda jarang bersyukur.

Saya sedari perkara ini tatkala terbaca kebaikan dari mempraktikkan sujud syukur ini lalu mengamalkannya. Ketika bersujud lalu melafazkan syukur sepenuh jiwa sehingga rasanya meresap jauh ke dalam kalbu, Anda akan maka bersemangat serta merta. Anda berasa aman serta merta. Entah sebab apa!

Itulah magiknya bersyukur. Anda menjadi gembira tidak semena-mena. Mulai hari ini, pelajari cara untuk bersujud syukur, sesudah itu amalkan.

Ketika Anda bersujud syukur, ucapkan terima kasih setulus kalbu pada Tuhan Yang Maha Esa. Kenangkan sesuatu perkara yang Anda paling hargai sekarang ini, sesudah itu luahkan kesyukuran pada Yang Maha Esa.

Semua yang Anda ada saat ini, setiap satu yang Anda miliki dan semua yang Anda gunakan hari ini sebenarnya kurniaan yang Maha Esa. Ia cuma disalurkan melalui manusia-orang di sekeliling Anda. Anda dapat mentelaah bahan-bahan motivasi oleh sebab ada orang menulisnya untuk tatapan Anda.

Anda boleh menikmati hidangan tengahari tadi sebab ada orang menuai padi untuk Anda, menjadi beras kemudian terdapat orang memasaknya untuk Anda sebelum nasi itu tiba ke tangan Anda lalu disuap ke mulut Anda.

Pernahkah Anda terfikir untuk bersyukur pada Tuhan atas nikmat ini?

Pernahkah Anda terdetik untuk berterima kasih pada yang Maha Esa oleh sebab Anda boleh menjamu nasi tiga kali sehari, malahan sebanyak mana yang Anda inginkan?

Bentuk diri Anda untuk mensyukuri hal-hal asas sebab latihan sedemikian akan membuat Anda menjadi bahagia, bersemangat sentiasa.

Kesyukuran mendalam dapat mengikis kenegatifan, syaratnya tumpukan seluruh perhatian pada perkara-perkara di sekeliling Anda,selepas itu ucapkan terima kasih pada Tuhan oleh sebab bersama izin dariNYA, Anda miliki setiap satu itu, Anda memperolehi semua itu.

No comments:

Post a Comment