23 February 2011

Tiga Langkah Asas Untuk Menjadi Wanita Yang Berfikiran Positif Setiap Hari

Wanita mempunyai fikiran positif adalah wanita kuat hati, berinspirasi, mendahulukan Allah Yang Esa dalam setiap hal, bersangka baik dengan beban dan mudah didampingi sesiapa saja. Di bawah ini adalah tiga langkah asas bagaimana menjadi wanita yang mempunyai fikiran positif setiap hari.


Kaedah 1: Bersangka Baik Dengan Keadaan Buruk.
Beban, cabaran serta keadaan buruk tak berubah dan akan datang dari berbagai arah. kita tak boleh elak, tidak boleh sembunyi, tak berupaya lari. Untuk menjadi perempuan berfikiran positif, anggap beban seumpama ruang untuk memajukan diri. Ambil cabaran sebagai peluang bagi kita mengenalpasti ketahanan dan kebolehan kita. Jadikan situasi buruk sebagai ruang untuk kita memperelokkan diri menjadi orang baru, memperelokkan pemikiran serta memperbaiki tindakan.


Kaedah 2: Memberi maaaf Kesalahan Manusia Lain Sebelum kita Tidur.


Sombong, sikap pemarah serta keegoan menjadikan kita payah untuk memaafkan. Oleh oleh sebab tu, fikiran pun terbentuk menjadi fikiran negatif. Turunkan rasa tinggi diri kita, buang sikap pemarah, buang kesombongan. Jadilah seorang pemaaf. Maafkan dosa orang lain yang kita tidak puas hati dari sebesar-besar kesilapan hinggalah ke sekecil-kecil kesalahan. Pratikkan memberi maaaf kepada orang dari dulu sampai sekarang. Bila bangun keesokan harinya, kita akan merasa ‘excited’. kita akan jadi bersemangat.


Langkah 3: Biar kita Kuasai Perasaan,Bukan Emosi Kuasai kita.

Wanita sinonim dengan air mata oleh sebab emosi wanita amat sensitif. Hendak menjadi wanita mempunyai fikiran positif kita perlu tabah dan mahir mengawal emosi. Dalam apa jua hal, kuasai emosi kita. kita berupaya berlatih menahan perasaan dengan bertenang selalu, be in regulate, tunjukkan air muka yang aman dan pratikkan meditasi ringkas (duduk diam, tenangkan fikiran) setelah selesai solat. Meditasi ringkas diiringi zikir-zikir Asmaul Husna membuat kita mahir menahan emosi. Lama kelamaan kita akan mahir mengawal marah, mengawal tekanan dan sentiasa tenang.

No comments:

Post a Comment