26 February 2011

Sebab Kenapa Allah Turunkan Masalah Kepada Kita

Mengapa Tuhan turunkan beban pada Kamu? Beban diturunkan sebagai balasan atas dosa-kesilapan Anda. Kamu tak akan terlepas daripada terbuat dosa. Berbohong jua merupakan suatu kesalahan, iaitu dosa kecil. Meninggalkan sembahyang walau cuma suatu saat ialah satu kesalahan, iaitu kesalahan besar.

Masalah diturunkan pada orang-manusia yang memilih untuk tak menyesal, tak memohon maaf serta tidak memohon maaf dari Allah. Syaitan sentiasa menggoda Kau 24 jam tanpa henti. Maka wajarlah kiranya Anda bertaubat tanpa henti sebab mana tahu Anda terdapat terbuat kesilapan tanpa Kamu sedari. Bagi bertaubat, sebaik-baik cara adalah mendirikan solat sunat Taubat. Cara sangat mudah adalah bersama melafazkan istighfar sepenuh hati.

Sebagi manusia Melayu beragama Islam, pandanglah kesusahan sebagai amaran daripada yang Maha Esa atas perbuatan Anda. Anggaplah kesusahan sebagai ‘caution’ yang Maha Esa bahawa Kamu sudah jauh dariNYA, Anda sudah jangan ingat suruhanNYA dan Anda mula mendekati laranganNYA.

Pratikkan istighfar sentiasa sebagai cara bagi meminta ampun kepada Allah selain untuk mencuci hati daripada sifat-sifat negatif seperti cemburu, hasad dengki dan mudah marah. Selalulah memuji kepada Nabi Muhammad supaya masalah (cabaran) yang Kamu jalani sekarang ini diringankan bebanannya.

No comments:

Post a Comment