22 February 2011

Tiga Alasan mengapa Kita Merasa Kurang Yakin

Apakah ia berasa kurang yakin? Ia adalah perasaan di mana kita rasa diri kita tidak sehebat manusia lain. kita tidak nampak di mana ketahanan diri kita, kita tidak mengetahui apa kebaikan kita, kita kurang percaya dengan diri sendiri. Semua ini berlaku oleh sebab  tertentu.

Di bawah ini ialah tiga sebab mengapa kita merasa rendah diri.

1. kita tidak bertanggungjawab.

kita tidak bertanggungjawab pada diri kita, sebabnya kita tidak berusaha memajukan diri sendiri dalam berbagai aspek. kita cuma berasa diri kita tidak layak. kita tidak memilih bagi menjadi manusia manusia, sebaliknya memilih untuk menjadi orang belakang. Orang depan mencipta sesuatu dan mempraktikkan sesuatu, sebaliknya manusia belakang hanya mengikut, tak miliki inisiatif bagi memulakan sesuatu.

2. Keyakinan diri kita rendah.

kita rasa kurang yakin kerana kita melihat orang lain lebih hebat dari kita. Kita terlalu sangat menatap kehebatan manusia lain namun tak berusaha mencari kebaikan diri sendiri. Orang yang sering rasa tidak percaya adalah manusia yang tidak mengenal sapa dirinya. Cuba gali apa kebolehan kita, cuba cari apa perkara yang kita berupaya lakukan dengan cukup baik, lebih bagus dari orang lain berhampiran kita.

3. kita menyerah pada komen-komen negatif.

Orang kata kita tidak cedik, kita terima dan kita berasa kita bodoh. Orang kata kita kurang bijak,kita rasa tu betul. Hentikan semua ini. Kini sudah tiba masanya kita tak perlu bergantung pada percakapan orang. Inilah masanya kita mendengar kata-kata dari suara nurani kita sendiri. Meminta pendapat orang lain tu boleh, tapi jangan sampai kita buat sesuatu kerana di pengaruhi oleh mereka sebab kita akan hilang kawalan pada diri sendiri. Untuk tak menyerah pada komen-komen negatif, ransang diri sendiri bersama kata-kata motivasi. Ulang-ulangkan kata-kata pembangunan diri di fikiran kemudian ingat selalu. Beri peringatan pada diri sendiri supaya selalu bersemangat.

No comments:

Post a Comment