19 March 2011

Diari Kesyukuran

Tidak terdapat paksaan bagi Kita lkitakan perkara ni. kita mengajak kita untuk membina Diari Syukur bagi membuat kita tabah, bagi membina rasa suka serta bagi menimbulkan motivasi hendak berbakti dari dalam diri kita.

Selain menyenaraikan 10 hal yang Kita syukuri tiap hari, kita boleh jua tumpukan fikiran pada 10 perkara lain yang Kita cukup syukuri tanpa perlu menulisnya. Hadirkan rasa bersyukur pada Tuhan oleh sebab diberi ruang untuk mempunyai kesemuanya.

Orang-orang berjaya, meskipun kebanyakannya bukan beragama Islam,sering menyebut merasa berterima kasih kerana diberikan peluang untuk mencapai tahap berjaya, seperti mana yang mereka dapat hari ini. Jaranglah mereka kata seperti “kejayaan ni ialah dapatan kerja keras kita”.

Namun mereka akan kata “syukur dan terima kasih pada Tuhan kerana memberikan kita kejayaan ini, tahap ini berjaya dicapai hasil sokongan kita serta jua hasil sokongan keluarga.”. Meskipun hakikatnya manusia-manusia berjaya boleh mencapai kejayaan hasil dari kerajinan berusaha, mereka mededikasikan kejayaan itu pada Tuhan dan pada orang-manusia sekeliling.

Berikut adalah misalan Diari Syukur yang ditujukan spesifik dalam perhubungan sesama manusia, termasuk perhubungan cinta!

1.rasa syukur kerana ada seseorang mencintai kita sekarang ini.

2.rasa syukur pada Yang Maha Esa kerana menemukan seorang rakan yang menyokong kita

3.syukur pada Yang Maha Esa oleh sebab menemukan kita dengan seseorang yang kita cintai

4.Terima kasih Ya Allah, engkau menemukan kita bersama sinar cunta! rasa syukur alhamdulillah

5.Ya Allah, kami bersyukur padaMu kerana hidup kami dihiasi suka, rasa syukur Ya Allah.

6.rasa syukur pada Allah oleh sebab kawan kita membantu kita hari ini.

7.rasa syukur pada Allah oleh sebab memiliki rakan membantu kita, ketika kita memerlukan.

8.syukur padaMu Yang Maha Esa kerana Engkau menemukan kami bersama sahabat yang memahami kami.

9.Thanks Allah, engkau hampirkan kita bersama kawan-kawan, thank you.

10.syukur pada Allah kerana mengizinkan kita bergaul baik bersama-sama manusia, syukur, syukur.

kita boleh gunakan pelbagai perkataan untuk memanjatkan rasa kesyukuran Kita, gunakan perkataan seperti terima kasih, thanks, alhamdulillah,syukur.. kesannya tak berubah.

Matlamat Kita mengucapkan rasa syukur adalah untuk berterima kasih pada Tuhan serta menghargai apa yang kita miliki pada masa ini, bermula daripada wang yang Kita miliki, kerja Kita, kawan-kawan kita, circle of relatives Kita,pasangan kita, kekasih kita, blog kita ,kereta Kita, aset kita hinggalah ke sekecil-kecil hal seperti hidangan dan air minuman Kita yang kita makan setiap hari.

No comments:

Post a Comment