11 March 2011

Perbuatan Baik Dibalas Jahat? Ikuti panduan Ini

kita lakukan sesuatu yang bagus pada seseorang, lepas itu dia pula lakukan sesuatu yang jahat pada kita. Tindakan bagus kita dibalas bersama tindakan jahat. Sedihnya. Apa nak lakukan lepas ini? Berikut adalah tiga hal perlu kita buat tika perbuatan baik kita dibalas bersama perbuatan jahat.

1. Serahkan soalan balasan perbuatannya pada Allah.

Allah Yang Esa memiliki kaedah tersendiri untuk membalas setiap tindakan jahat orang sekeliling kepada kita. Sebagai contoh, mungkin Allah Yang Esa akan buat rezekinya disempitkan, hidupnya disusahkan, usahanya digagalkan. kita tidak akan dapat kuasai jumlah manusia yang berbuat jahat pada kita. kita tidak akan boleh elak manusia hendak buat jahat pada kita. Tapi orang yang berbuat jahat pada kita pastinya tidak akan boleh hindar balasan Allah Yang Esa atas setiap tindakan jahat mereka. Soal balas-membalas perbuatan jahat manusia pada kita, itu urusan Tuhan. Serahkan pada Tuhan. Kerja kita, teruskan bersangka baik, teruskan berperangai baik, teruskan berkata bagus-bagus. Sebagai orang Melayu beragama Islam, kita makhluk bertuhan, maka usah jangan ingat Tuhan.

2. Doakan dia.

Manusia buat jahat pada kita, kita kena doakan dia. Haa? Kenapa pulak? Mana berupaya! (Selalunya inilah ayat yang kita akan kata!) Doakan agar dia berubah. Sebenarnya, kalau kita balas perbuatan jahat manusia pada kita dengan tindakan jahat hingga berdendam, ketahuilah kita sudah masuk ke dalam perangkap pemikiran negatif. Kesannya, fikiran kita menjadi negatif seta merta. Perbuatan kita menjadi negatif, hidup kita di kelilingi situasi-situasi negatif. Manusia mempunyai fikiran negatif hidupnya tidak pernah aman, tidak pernah mara sebab rasa dendam menangkis sapa-sapa sahaja dari menjadi orang berjaya. kita akan kerap ditimpa musibah dan beban tatkala menjadi manusia suka berdendam, walaupun rasa dendam tu cuma sebesar kaki semut. kita akan kata kesemua masalah yang muncul dalam hidup kita, kita tak pernah minta. Pada hakikatnya kita sendirilah yang memanggil kesusahan tu datang ke dalam hidup kita kerana kita menyimpan dendam. Hindar berdendam oleh sebab rasa dendam yang sedikit akan menjadikan anda penuh dendam. Lebih banyak rasa dendam tersimpan di hati, lebih payah merasa kita hendak memperoleh kecemerlangan dalam apa juga perkara.

3. Terus mara ke depan, usah menoleh ke belakang lagi.

Usaha memburu kecemerlangan tidak pernah serik dari dugaan. Seumpama contoh, jika kita nak jadi pekerja cemerlang, pastinya akan ada manusia sekeliling yang tidak puas hati. Mengapa? Cemburu, simply kerana dia tidak nak melihat kita maju. kita tidak akan dapat hindar orang yang cemburu pada kita. kita tidak akan dapat tahan rasa cemburu manusia pada kita. kita tidak akan dapat halang mana-mana orang daripada mencemburui kita. Usah layan fikiran-fikiran camni kerana ia akan mengubah tumpu otak kita. Sebaik-baik kesibukan ialah kesibukan memajukan diri, bukan kesibukan memikir cakapan-cakapan manusia tentang kita. Usah sibukkan fikiran dengan cakapan-cakapan manusia kerana kita akan tak ada pedoman, tiada pembangunan diri, tiada inspirasi. kita akan mudah bersangka buruk kerana kita sentiasa memikir apa yang orang cakap pasal diri kita, kita akan gemar kenangkan yang bukan-bukan.

Bagi menangani hal sebegini, maafkan saja orang yang berbuat jahat pada kita. Maafkan saja manusia yang berdendam pada kita. Lepas tu, lupakan kesalahannya. Selepas itu, LET GO hal tu, jangan cuba berusaha nak kenang lagi walau sekadar terlintas sesaat di fikiran. kita kena pastikan jiwa kita bersih selalu agar kita jadi bermotivasi sentiasa. Jika teringat walaupun beberapa saat, ingatan yang sedikit tu akan meneutralkan kepositifan kita.

Untuk menjadi insan mempunyai fikiran positif, kita kena bebaskan hati, fikiran dan percakapan daripada aspek-aspek negatif. Ketahuilah aspek negatif ini jika memilikinya walaupun cuma sedikit, ia akan merosakkan fikiran positif.

Bagi melupakan perkara-perkara negatif, teringatkan sahaja perkara-hal positif sepanjang masa. Jangan lawan fikiran negatif, sebaliknya, penuhkan minda dengan aspek-aspek positif macam kegembiraan, keseronokan,kebahagiaan,berasa kekitaan. Makin kita lawan sesuatu, makin banyaklah kita dapat apa yang kita lawan tu.

No comments:

Post a Comment