18 March 2011

Tiga Perkara Asas Bagaimana Meletak Resolusi Untuk Tahun 2011

Berikut adalah tiga langkah asas bagaimana untuk meletak resolusi tahun 2011.

1. Kalau kita Masih Mahu Langsungkan Azam Lama, Kali Ini Pertingkatkan Usaha.

Mungkin kita tidak hendak buat azam baru hanya kerana kita ada resolusi lama.  Mesti miliki sebab mengapa Anda masih tidak berjaya merealisasikan resolusi itu pada tahun 2010, barangkali usaha kurang. Dari sentiasa berfikir cemana nak mencapai resolusi, kali ni paksa diri kita untuk berhempas pulas mencapainya dengan melatih diri bagi menjadi rajin. Manusia yang asyik berfikir tetapi kurang usaha tak boleh dapat apa-apa. Orang yang ringan tulang bekerja kemudian sentiasa berkira-kira cemana mahu membaguskan usahanya supaya semakin menjadi, itulah orang yang akan dapat memperoleh azam yang dicita-citakannya.


2. Tulis, Lekat, Baca, Ingat. (T.L.B.I.)

Tulis azam di atas kertas supaya akal kita ‘menangkap’apa yang kita hendak capai lepas menerimanya sebagai satu arahan untuk direalisasikan. Lekat azam yang sudah ditulis itu di tempat yang Anda mudah nak baca berpuluh kali dalam  satu hari, umpamanya di dinding. Jika anda jarang selesa dengan cara ini sebab risau orang lain nampak azam yang kita, tulis di atas sekeping kad kecil, bawa ke mana-mana serta baca berpuluh kali dalam sehari, jika berupaya sampai beratus kali sehari. Kenapa Anda perlu buat ni? Tujuannya untuk menjadikan minda kita tertumpu pada resolusi kita, bukan pada perkara lain. Tatkala otak sudah tertumpu pada hal lain, sia-sia sahajalah Anda meletak azam sebab kita tidak merasai dorongan nak mencapainya.


3. Tentukan, Fokuskan, Usah Tukar.

Tetapkan 3 azam dalam suatu hari, usah lebih supaya tumpuan kita tak berkecamuk,sekejap itu, sekejap ini. Ini bukan saat untuk bereksperimen. Ini masa untuk membentuk hidup yang lebih baik, oleh itu azam perlu tetap. Tentukan apa Anda mahu capai. Kalau kita seorang pekerja, apa Anda hendak dapat sebagai seorang pekerja dalam tahun 2011? Mungkinkan kita mahu dapat tahap gaji yang banyak? Kenaikkan pangkat? Atau mhanya mahu memajukan diri dalam kerjaya Anda? Kalau kita seorang mami, seorang isteri dan seorang anak, apakah yang Anda hendak dapat dalam tahun 2011? Kalau kita seorang usahawan, apa yang kita mahu dapat pada tahun 2011 nanti? Tetapkan resolusi, usah ubah selagi belum berjaya dicapai. Inilah kaedah sangat penting dalam meletakkan resolusi. Sebab ramai dari kita semua suka bertukar-tukar resolusi, macam tukar pakaian.

Kunci pada pencapaian resolusi ialah usaha. Usaha, kerja kuat, usaha!

No comments:

Post a Comment