16 March 2011

Panduan Bagaimana Kekalkan Kegembiraan Kita

Untuk berani, Kita perlu rasai kegembiraan serta kegirangan. Dalam perkataan Inggeris, ni dipanggil happiness and joy. Apabila kegembiraan hadir di jiwa, ada kaedah untuk kekalkannya.

Kita perlu mengetahui bahawa keceriaan serta kegirangan yang dimiliki di dalam hati akan menarik lebih banyak lagi kegembiraan dan kegirangan.

Happiness draws more happiness,joy draws extra pleasure!

Bagi kekalkan keceriaan yang Anda rasa, ucapakan syukur selalu. Inilah cara bagi kekalkan bersemangat. Kekal termotivasi.

Ucapkan terima kasih pada setiap manusia di sekeliling Anda, ucap walaupun fungsi mereka pada Anda kecil sahaja, misalnya, ucap terima kasih pada tukang cuci yang membersihkan pejabat Anda, ucap terima kasih pada budak pencuci kereta yang membersih kereta Anda. Andai kata kena saman, ucap terima kasih pada Tuan Polis kerana menyaman kesilapan Kita, menjadikan Kita sedar kesilapan yang Kita lakukan.

Jika seorang suami, ucap terima kasih pada isteri Kita kerana mengambil berat diri Kita, ucap terima kasih pada dia kerana sanggup bersusah payah berkhidmat untuk Kita sebagai ketua keluarga.

Jika Anda seorang pasangan, nyatakan terima kasih pada pasangan oleh sebab dia ada untuk Anda berharap hidup padanya. Keceriaan yang lahir dari rasa bersyukur menjadikan Kita menghargai pasangan Kita, bukan sekali dua, tetapi setiap hari.

Tiap kali Kita dilanda kegusaran berdepan dugaan ataupun permasalahan, alihkan seketika fikiran Anda pada benda-benda yang Anda ada serta jaga manusiag berhampiran Anda. Ini menjadikan Anda bersemangat dalam bekerja kuat menyelesaikan masalah.

Dulu, kita berani sebab kita hendak capai sesuatu. Sekarang, gunakan rasa syukur untuk membuat diri kita kuat hati selalu.

Kegembiraan yang terbit daripada kesykuran lebih bertahan lama. Ia membuat Kita jadi energetik. Kita akan komited pada apa sahaja yang kita lakukan.

No comments:

Post a Comment