12 March 2011

Tiga Kaedah Bagaimana Untuk Mengurangkan Sikap Buruk sangka

Apa sikap buruk sangka ini?

Burk sangka atau skeptik ialah meragui sesuatu, ia adalah emosi takut jika apa yang Kita hendakkan tak tercapai, risau tak menjadi, risau tak seperti yang dijangkakan.

Bagi memahami apakah skeptik, anggap ia sebagai keraguan terhadap sesuatu. kita simply rasa tak yakin sepenuhnya.

Di bawah ini adalah dua cara bagaimana untuk mengurangkan sikap buruk sangka…

1. Tumpu pada apa yang bisa berlaku, bukan pada yang barangkali boleh jadi.

Ayat berlainan memberi kesan berlainan di minda. Apabila kita fokus fikiran pada apa yang berupaya berlaku, Kita jadi tak ragu. Tatkala kita memfokus pada apa yang mungkin berupaya jadi, Kita menjadi ragu. Timbul rasa skeptik disebabkan oleh perkataan ‘mungkin’. Visualisasikan hasil, tumpu pada apa yang berupaya kita buat, bukan pada apa yang barangkali berupaya gagal.

2. Elak guna perkataan berusaha, sebaliknya buat saja!

Hindar melatih diri dari sentiasa menggunakan perkataan cuba, misalnya “aku cuba bagi menjadi yang terbaik”. Gunakan perkataan “aku pilih bagi…” (I make a choice to..) dan “aku hendak…” agar kita boleh kurangkan sikap skeptik dan lupakannya.

Apabila Kita sebut perkataan “aku cuba” atau terdetik berusaha untuk mencapai sesuatu, tidak semena-mena akan timbul merasa ragu. Sebenarnya ini normal, tapi menjadi tidak normal selepas bertukar jadi negatif tatkala ia jadi besar, bertukar jadi kegusaran berpanjangan.

Bagi melawan malas, caranya rajinkan diri. Jangan sebut perkataan “tidak mahu malas” sebab meskipun kita berusaha lawan malas, kita rasa bertambah malas.

Bagi melawan buruk sangka, caranya optimiskan diri, hindar untuk guna perkataan “melawan rasa skpetik” sebab Kita akan menjadi semakin buruk sangka, bertambah gusar. Apa yang kita lawan, itulah yang Kita akan peroleh!

Jadi bagaimana? Pilihlah untuk jadi orang BERANI GAGAL!.

Ketika sudah kuat hati untuk gagal, skeptik menghilang dan mengurang. Tabiat buruk sangka kita tak boleh buang, Kita cuma berupaya kurangkan, kecilkan dan kawal.

Bagi memahirkan diri menahan sikap skeptik, berlatihlah untuk melihat apa yang boleh terjadi, sesudah itu bertindaklah merealisasikannya.

kita tidak akan kenyang kalau cuma membayangkan ayam KFC.

Kita tidak akan kenyang kalau cuma menvisualisasikan diri kita tengah memakan daging ayam KFC.

kita kena bertindak dan bergerak! Buka kaedah serta berjalanlah menuju ke restoran KFC.

Pergi ke kaunter dan order sepiring daging ayam KFC!

Nampak tak?

Bagi merubah sesuatu (umpamanya dalam misalan tadi, merubah berasa lapar menjadi berasa kenyang) kita perlu kenangkan dulu, bayangkan lalu  bertindaklah merealisasikannya.

No comments:

Post a Comment