08 March 2011

Syarat Syarat Untuk Rasa Kesyukuran Memberi Impak Di Dalam Jiwa

Di bawah ini ialah 2 syarat bagi senarai rasa syukur memberi impak di hati kita:

1.Kedamaian

2.Kemaafan.

Latih diri untuk bertenang-tenang selalu. Kelam-kabut serta gusar ialah keperibadian negatif oleh sebab ia dikaitkan dengan sifat syaitan. Kedamaian serta ketenangan hati ialah keperibadian positif kerana ia dikaitkan bersama keperibadian malaikat juga keperibadian manusia soleh.

Bila kita duduk, berdiri, berbaring, memandu, buat sesuatu tugas atau tengah bersantai-santai di hadapan tv, cuba lakukan sambil bertenang iaitu bersama relakskan diri. Jika kita sudah merasa relaks, berusaha bagi rasa lenih relaks, sesudah itu lebih relaks lagi dari yang tadi.

Elak sikap suka menyindir serta sikap melepas geram (atau berasa tak puas hati) melalui sindiran boleh menghapuskan rasa kegirangan kita, umpama nila setitik hancur santan sebelanga. Setiap kali kita membina Senarai Rasa syukur atau Nota Terima Kasih, ia tak akan menghasilkan impak apa-apa di jiwa, kesyukuran yang Anda ucap bagai terhalang-halang jadinya.

Maafkan kesalahan orang lain pada Anda. Maafkan, lupakan, permit it to pass!. Merasa rasa marah ibarat batu besar yang tidak berhenti jatuh suatu persatu daripada atas bila mendaki ke puncak bukit. Pilihlah untuk menjadi insan pemaaf sebab kita akan jadi lebih bahagia, lebih gembira. Syaratnya, jangan teringatkan selalu hal-hal menyakitkan hati, tapi kenang sentiasa hal-hal yang Anda syukuri kemudian lafazkan ‘terima kasih yang Maha Esa’. Hati banyak suka, tak gitu?

No comments:

Post a Comment