21 March 2011

Empat Tips Mengelak Rasa Bosan

Apa itu perasaan bosan? Dalam bahasa Melayu, ia ialah rasa bosan dalam bahasa Inggeris boring. Rasa bosan  timbul Ketika Anda jemu mengadap sesuatu berulang-ulang kali. Dalam keadaan lain, berasa bosan timbul tatkala Kita tiada apa yang hendak dibuat, tak terdapat apa yang mahu dilakukan waktu saat terluang. Awas, rasa bosan petanda besar Kita adalah manusia yang tak memiliki matlamat.

Panduan motivasi kali ni, di bawah ini ialah four petua bagaimana mengelak merasa boring.

1. Sibukkan Diri, Kenal Pasti Hobi.

Cari apa yang berupaya dilakukan. Bentuk diri menjadi rajin. Jika Anda tidak ada apa hendak dilakukan, fikirkan sesuatu yang Kita rasa enak mengamalkannya supaya tak sedar saat berlalu. Ada orang suka tengok tv kerana dia merasa seronok menonton television, walau daripada pagi hingga ke malam. Terdapat manusia suka memancing, sebab dia minat memancing, walau daripada malam sampai ke pagi. Untuk mengelak merasa boring cari sesuatu di sekeliling yang boleh Anda lakukan.

2. Menjadi Workaholik.

Manusia workaholik (kata asalnya ialah ‘workaholic’) ialah orang yang suka bekerja, sentiasa bersama tugas hingga tak sedar masa berlalu. Kerja bukan tugas untuk dirinya tetapi satu hobi. Perasaan  bekerja ini akan hadir tatkala Anda menemui keseronokan waktu melaksanakan kerja.Untuk mengelak rasa boring, Kita berupaya latih diri kita jadi seorang workaholic - selalu ada sahaja yang perlu dibuat, terdapat saja yang perlu disiapkan, terdapat saja yang perlu disempurnakan. Awas, tabiat workaholic tak sesuai untuk orang dah kawin. Kalau Anda suami, nanti pasangan Anda saman Anda sebab tidak balik-balik rumah dek terlalu layan kerja. Kalau Kita seorang suami, nanti pasangan Kita makan mee Maggi tiap hari.

3. Set matlamat, azam, cita-cita dan impian. Selepas itu berusahalah mencapainya!

Orang yang sentiasa berasa bosan adalah manusia yang tidak memiliki impian. Manusia yang bosan bersama hidup adalah manusia tidak memiliki cita-cita. Set suatu matlamat sesudah itu fikirkan kaedah untuk mencapai matlamat itu, lepas tu berusalah merealisasinya walaupun dengan apa kaedah sekalipun, asalkan halal. Kenangkan,  fikir, selepas tu buat. Buat dan langsung buat. Jangan tidak bergerak! Sedekit demi sedikit Anda akan perasan Anda boleh mengelak merasa boring kerana anda sudah tidak ada masa bagi berasa boring. Masa yang terdapat terisi dengan kerja kuat ke arah memperoleh cita-cita Anda.

4. Banyakkan Diri Beribadah.

Ini pula ialah tips yang baik untuk mengelak merasa bosan dari pandangan Islam. Sibukkan diri bersama ibadah. Dalam menyempurnakan tuntutan ibadah wajib, banyakkan ibadah sunat. Hadirkan berasa kekurangan serta kehambaan dalam diri. Jangan cuba merasa puas dengan ibadah-ibadah yang sudah disempurnakan sebelum ini. Rasai keseronokan melaksanakan ibadah, rasai ketenangan ketika dalam proses menyempurnakan ibadah. Pastinya Anda terpanggil bagi mengamalkannya lagi, dan lagi, serta lagi, banyak kali sampaikan Kita seperti tidak hendak berhenti.

No comments:

Post a Comment